Womarc - przyciemnianie szyb - Przyciemnianie szyb

Przyciemnianie

 
Dlaczego przyciemniamy...
 
Jednym z głównych powodów, dla którego przyciemniamy szyby w samochodzie jest fakt, że w sposób znaczący zmienia się przez to jego wygląd. Fani motoryzacji chcą aby ich pojazdy wyglądały ciekawie i zwracały uwagę innych. 
 
Jednak znacznie częsciej powody są znacznie bardziej uzasadnione - chcemy aby przez przyciemnione szyby nie było widać co przewozimy w samochodzie, by przeworzone osoby czuły się bardziej komfortowo i nie były narażone na bezpośredni kontakt z promieniami słonecznymi, zależy nam aby wnętrze pojazdu nie nagrzewało się zbyt silnie, przez co poprawia się skuteczność działania klimatyacji . Tak czy inaczej istnieje wiele powodów, dla których przyciemnianie szyb staje się po prostu praktyczne.
 
 
Nowoczesne folie samochodowe posiadają strukturę wielowarstwową. Jedne warstwy odpowiadają za redukcję niemal do zera szkodliwego promieniowania UV, pozostałe natomiast odpowiadają za barwę, odbicie światła, stopień przyciemnienia i co się z tym wiąże również emisję cieplną. Ostatnią warstwą jest warstwa zabezpieczająca, która chroni wszystkie pozostałe przed przypadkowymi mikrozarysowaniami i zapewnia bardzo długi okres użytkowania bez osłabienia parametrów technicznych folii.

Dlatego właśnie jakość folii ma kluczowe znaczenie i przynajmniej w tej kwestii nie ma miejsca na kompromis. Nie bez znaczenia jest również fakt, że nstosowane przez nas folie przebanany zostały na okoliczność braku zakłuceń dla sygnałów GPS oraz GSM. Jeśli więc chcemy cieszyć się przez wiele lat efektem wykonanej pracy, a folia ma zachowywać wszystkie ważne parametry, na któych nam zależy, decydujemy się na przyciemnienie szyb wyłącznie z użyciem najlepszych folii.
 
 

Co powinieneś wiedzieć...

Aby przyciemnienie szyb w samochodzie było zgodne z obowiązującymi przepisami należy przyjąć ogólne założenie, że przyciemnić można wyłącznie te szyby, które znajdują się za kierowcą. Prawo jednoznacznie definiuje, że w obrębie 180 stopni tzw. pole widzenia kierowcy nie może być niczym ograniczone. Stąd też normy pozwalające uzyskać odpowiednią homologację oraz dopuszczenie pojazdu do ruchu bazują na parametrze przepuszczalności światła, który musi wynosić odpowiednio:

 - minimum 75% dla szyby czołowej przedniej
 - minimum 70% dla szyb bocznych przednich

Ponieważ obecne szyby stosowane w pojazdach już fabrycznie zatrzymują zwykle ponad 20% światła widzialnego, w praktyce oznacza to, że nałożenie na nie nawet bardzo jasnej folii spowoduje przekroczenie określonych wyżej minimalnych parametrów przepuszczalności światła..

Decydując się mimo wszystko na przyciemnienie perzednich szyb każdy właściciel pojazdu musi mieć świadomość, iż jego pojazd nie będzie spełniał warunków homologacyjnych, przez co podczas kontroli drogowej policjant może nałożyć na niego mandat karny oraz zatrzymać dowód rejestracyjny. Negatywny wynik da również wizyta na stacji diagnostycznej podczas okresowego przeglądu technicznego. Obecnie każda stacja diagnostyczna jest wyposażona w czujniki pomiaru parametru przepuszczalności światła przez szyby.


Pozostałe szyby (na tylnych rzędach siedzeń oraz przedziale bagażowym) można przyciemniać, jeśli pojazd wyposażony jest w prawe i lewe lusterka boczne oraz do przyciemniania stosujemy folie, które zostały zgłoszone do certyfikacji i uzyskały pozytywne wyniki badań Instytutu Szkła i Materiałów Budowlanych w Krakowie. Certyfikaty potwierdzające wykonanie takich badań wydawane są zakładom specjalizującym się w przyciemnianiu szyb i są podstawą dla świadczenia przez nie tego typu usług.

Zlecając więc wykonanie usługi w naszym warsztacie właścicielnowi pojazdu zostaje wydane odpowiednie zaświadczenie (certyfikat) potwierdzające, że przyciemnienie szyb w jego pojeździe zostało wykonane z wykorzystaniem atestowanych folii oraz przez zakład posiadający stosowne uprawnienia. Wszystko więc pozostaje zgodne z literą prawa i takim pojazdem można spokojnie i komfortowo poruszać się po drogach.
 
 

Podstawowe rodzaje folii

W zależności od stopnia przyciemnianie, na który się decydujemy zmianie ulegają podstawowe parametry użytkowe folii. Poniżej można porównać jak zmienia się transmisja światła, redukcja promieni słonecznych czy inne istotne wskaźniki.
 
Parametr  QDP 05  QDP 20  QDP 30  QDP 40  QDP 50
Transmisja światła widzialnego  4%  19%  30%  39%  48%
Redukcja promieni słonecznych  43%  39%  35%  33%  30%
Redukcja blasku  96%  79%  67%  57%  47%
Redukcja UV  99%  99%  99%  99%  99%
 
 
Doceniając zalety umieszczonych na szybach folii część osób decyduje się również na użycie folii bezbarwnych Super Clear 70, które przenoszą ponad 71% światła widzialnego ale jednocześnie nadal stanowią skuteczną barierę dla promieni UV (99%) i redukują promienie słoneczne o blisko 50%. Folie tego typu zwykle umieszczane są na przednich szybach bocznych (niestety nadal bez możliwości uzyskania certyfikatu).


Istnieją również ciekawe foliwe barwne dla bardziej wyszukanych pomysłów na zmianę wyglądu szyb samochodowych. Folie te sprzedawane są i instalowane na indywidualne zamówienie. Można wybrać spośród następujących barw:
- zieleń (tonacje Green 20, 30, 50)
- błękit (tonacje: Blue 30, 50)
- brąz  (tonacje: Bronze 15, 35) 
- oliwkowa (tonacje: Olive 15, 45)
- czerwień (tonacje: Red 20)
- żółta (tonacje Yellow 85
- lustrzane (tonacje: Chrom 05, 10, 20, 30, 40, 50)
 
 

Pytania i odpowiedzi

Czy można wybrać stopień przyciemnienia szyb?
Tak. folie, które wykorzystujemy do wykonania usługi posiadają różne stopnie zaciemnienia. Pracujemy na pięciostopniowej skali. Zwykle jednak klieci wybierają spośród trzech odcieni: ciemny, średni i jasny.


Gdzie instalowana jest folia?
Folie nakłada się od wewnątrz. Dzięki temu możliwe jest normalne użytkowanie samochodu (mycie, woskowanie, odśnieżanie itp.)


Czy tylna szyba przyciemniana jest z jednego kawałka folii?
Tak. Stosowanie folii o wysokim stopniu termokurczliwości pozwala na dopasowanie jej do niemal każdego kształtu tylnej szyby i wykonanie przyciemnienia z jednego kawałka (bez łączenia).


Czy folia nie będzie ulegać zniszczeniu podczas odsuwania szyb w drzwiach?
Odpowiednio przycięta i umieszczona na szybie folia jest odporna na skutki otwierania i zamykania szyb.


Czy ogrzewana szyba nie doprowadzi do uszkodzeń folii?
Ogrzewana szyba nie wpływa na właściwości folii.


Czy na szybie po pewnym czasie mogą pojawić się pęcherze lub spękania?
Absolutnie nie. Tego typu zjawiska pojawiają się wyłącznie gdy szyba została przyciemniona niskiej jakości folią, folia nie została  odpowiednio ukształtowana bądź też folia została położona na szybę przez osobę nie dysponującą odpowiednim doświadczeniem i techniką.


Jak dbać o folię?
Przede wszystkim należy unikać sytuacji, w których folia ma bezpośredni kontakt z przedmiotami, mogącymi narazić ją na zarysowania. Uszkodzenia tego typu nie podlegają gwarancji i w takim przypadku konieczna będzie wymiana folii na nową.
Folię najlepiej myć miękką szmatką z wykorzystaniem zwykłej wody zawierającej kilka kropel szamponu lub płynu do mycia naczyń. Unikać typowych płynów do mycia szyb, które mogą zawierać substancje szkoldliwe dla warstwy ochronnej folii.

Czy możliwe jest uzyskanie niemieckiego certyfikatu?
Na życzenie możemy na samochodzie zarejestrowanym w Niemczech zainstalować folię posiadającą specjalnie laserowo naniesiony numer niemieckiego certyfikatu oraz wydać atest TUV.