Womarc - pomiar folii - Przyciemnianie szyb

Pomiar folii

Jeśli chcesz samodzielnie przyciemnić szyby w swoim samochodzie będziesz potrzebować do tego celu odpowiedniej ilości folii oraz narzędzi niezbędnych do jej aplikacji na szybach. Poniżej przedstawiamy kilka pomocnych wskazówek, by lepiej przygotować się do złożenia zamówienia odpowiedniej ilości folii:

 

1) Jaki stopień przyciemnienia wybrać?

 

 

Na zdjęciach widać jak zmiania się wygląd samochodu w zależności od odcienia zastosowanej folii począwszy od niemal bezbarwnej do zupełnie ciemnej. I tak w kolejności prezentuje się folia: Super Clear 70, QDP50, QDP40, QDP30, QDP20 oraz QDP05.

Pierwsza z nich jest folią niemal przezroczystą a jej zadaniem jest skuteczna ochrona przed promieniami UV. Umieszczona na szybach praktycznie pozostaje niezauważalna. Pozostałe folie to folie barwne, które dodatkowo zacieniają oraz skuteczniej zatrzymują energię słoneczną. Im ciemniejsza folia, tym bardziej parametry te wzrastają. W praktyce najczęściej stosowane są dwie ostatnie - QDP20 oraz QDP05,  ze zdecydowanym wskazaniem na tą ostatnią (najciemniejszą).

Analizując z kolei widoczność jaką dają oferowane przez nas folie (patrząc z pozycji kierowcy) można powiedzieć, że dla najciemniejszej folii QDP05 widoczność ta jest bardzo dobra, natomiast dla pozostałych folii jest wręcz doskonała.

 

Ad.2) Ile folii będzie mi potrzeba?

Rysunek powyżej przedstawia przykładowy samochód, w którym właściciel decyduje się przyciemnić jednakową folią wszystkie szyby boczne oraz szybę tylną. Potrzeba więc dokonać pomiaru każdego z występujących rodzajów szyb:

A - szyba w drzwiach przednich

B - szyba w drzwiach tylnych

C - szyba boczna w przestrzeni bagażowej

D - szyba tylna w klapie bagażnika

 

Jak mierzymy szybę?

Odsuwane szyby w drzwiach poruszają się w uszczelkach oraz ich kształt jest mocno pochylony, przez co całkowita szerokość szyby jest znacznie większa niż mogłoby się wydawać to z pomiaru samej dolnej krawędzi listwy. Zielony obrys pokazuje kształt szyby, natomiast czerwony obrys potrzebny do wycięcia arkusz folii. Jak widać różnice między tymi dwoma kolorami są znaczne. Ponadto zalecamy do uzyskanych wymiarów dodać do szerokości ok 2cm a do wysokości ok. 5cm.

Z kolei szyby klejone do karoserii - jak na przykład tylna szyba w klapie bagażnika posiadają czarny obrys wokół szyby (zwykle zakropkowany). Tutaj z kolei istotne jest dla nas to, aby folia ostatecznie zaszła na ten obrys na około 0,5cm. Szyby tylne na ogół są obłe, stąd też dostarczają trodności w aplikacji folii, które trzeba odpowiednio do nich kształtować (zaleta termokurczliwości folii), ale również poprawnie zmierzyć. Pomiaru szerokości dokonujemy najczęściej w dolnej krawędzi szyby, gdyż tutaj (choć nie zawsze) jest ona najszersza. Mierzymy trzymając miarkę w luźny sposób (nie naprężając jej) aby pokazała faktyczny wymiar szyby, licząc po jej obłym kształcie. Do otrzymanego pomiaru szerokości proponujemy dodać margines ok. 4cm, a do pomiaru wysokości margines około 5cm.

Dlaczego dodajemy margines?... gdyż łatwiej jest odciąć na szybie niewielki naddatek folii, niż stwierdzić podczas jej umieszczania, że brakuje nam np. 1cm do pokrycia całego obszaru szyby. Wówczas nie pozostanie nic innego, jak konieczność zakupu kolejnego arkusza folii. 

 

Jak przełożyć wymiary szyb na zamawiane arkusze folii?

Na początek należy poruszyć kilka bardzo ważnych kwestii dotyczących właściwości folii oraz sposobu jej pakowania:

1) Szerokość folii na rolce wynosi 1,524m natomiast długości (nawiniętej na rolkę) to 30,5m.
Jeśłi więc zamówienie złożone będzie na 0,8mb folii, to otrzymamy arkusz o wymiarach 0,8m x 1,524m, co daje łącznie 1,22m2 folii.

2) Folia kurczy się tylko w jednym kierunku - po długości. Nie da się skurczyć folii (dopasować do obłego kształtu szyby) ogrzewając jej szerokość.

3) "Szerokości" szyby umieszczane są na "długościach" folii ciętej z rolki.

Przykład:

Z powyższego wynika, że każda "szerokość" szyby została umieszczona na odcinku folii (długości), który może po nałożeniu na szybę się kurczyć w poziomie odpowiednio do jej kształtu. To bardzo ważne, gdyż rozmieszczenie pionowe wymiarów szyb spowodowało by podczas próby kurczenia całkowite zniszczenie folii.

Na ilustracji widać, że przy takich wymiarach potrzebne będą do zamówienia dwa rodzaje długości folii:

1 szt. 0,8mb (0,80 x 1,524m)
1 szt. 1,4mb (1,40 x 1,524m)

Pierwszy odpowiada zmierzonej (z marginesem) szerokości przedniej szyby bocznej. Na tym wymiarze folii udało się zmieścić arkusze potrzebne do przyciemnienia dwóch szyb przednich oraz jenej tylnej w drzwiach.

Drugi odpowiada zmierzonej szybie tylnej (również z marginesem). Tutaj z kolei udało się rozmieścić odpowiednio wszystkie pozostałe szyby. Oznaczenie biały X to niestety tzw. odpad, który nie będzie wykorzystany.

Uwaga - podane powyżej wymiary są jedynie poglądowe i mają na celu zobrazowanie ogólnego sposobu ich dokonywania. W żaden sposób nie można domniemywać, że ilustracje odzwierciedlają prawdziwe wymiary zaprezentowanego samochodu.

 

Ad.3) Czy mam potrzebne narzędzia i przybory?

Absolutne minimum wyposażenia, jakie potrzebne jest do samodzielnego przyciemnienia szyby to:

1) Spryskiwacz (większość prac wykonujemy z użyciem wody z płynem)

2) Opalarka (niezbędna do skurczenia folii na kształt szyby)

3) Nożyk z ostrzami nie rysującymi szyby (aby precyzyjnie wyciąć obrys szyby na folii)

4) Rakiel (do kształtowania folii podczas kurczenia i usunięcia  płynu spod folii po jej aplikacji na szybie) 

... ponadto przydatne będą również inne rzeczy, jak ściereczki, lampa, czściki, płyny, klucze, wkrętaki itp.